TAKAISIN KAIKKIIN KOHTEISIIN

Serlachius-museo Gustaf

Valkoinen rakennus Koskelanlammen rannalla on Serlachius-museo Gustaf eli entinen G. A. Serlachius -yhtiön pääkonttori. Vuorineuvos Gösta Serlachius rakennutti sen yhtiönsä upeaksi käyntikortiksi, ja se valmistui vuonna 1934. Arkkitehtiveljesten Valter ja Bertel Jungin suunnittelema rakennus edustaa modernismia. Kerrotaan, että rakennus sai muotonsa vuorineuvoksen olkihatusta.

Rakennus on koristeltu näyttävästi taiteella. Aulan seinämaalaukset Maa ja Metsä sekä Mäntän tehtaiden syntyhistoriaa toisen kerroksen kaiteessa kuvaavan friisin maalasi taiteilija Lennart Segerstråle. Rakennuksen pääovea vartioivat Jussi Mäntysen veistämät ilvesveistokset Äidin ylpeys. Rakennuksen edessä on Viktor Janssonin veistämä suihkulähdeveistos Poika ja kala.

Entinen pääkonttori avattiin vuonna 2003 Gösta Serlachiuksen taidesäätiön toisena museona. Gustaf-museo esittelee Serlachiusten ja paperiteollisuuden historiaa tarinoiden ja draaman siivittämänä. Museossa on aina esillä myös taidetta.

Tänä kesänä museossa voi tutustua Mäntän ensimmäisen patruunan G. A. Serlachiuksen elämäntarinasta dramatisoituun Paperiperkele-näyttelyyn. Selluportin takana kertoo Mäntässä vuosina 1913–1991 toimineen selluloosatehtaan arjesta ja työstä. Ihastuttava Ehrströmin taiteilijapariskunta tulee tutuksi Olli ja Bucklan – Ehrströmien elämä ja taide -näyttelyssä. Lapset viihtyvät toiminnallisessa Apteekkarin kauppahuoneessa.

Serlachius-museo Gustaf on avoinna 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18.

Serlachius Museum Gustaf

The white building on the shore of Koskelanlampi is Serlachius Museum Gustaf, the former head office of the forest company G. A. Serlachius Ltd. Built by Gösta Serlachius as a magnificent business card for his company, it was completed in 1934. The building, designed by architect brothers Valter and Bertel Jung, is modernist in style. It is said that the building’s form was based on the shape of the company owner’s straw hat.

The building is impressively ornamented with art. The frescoes The Land and The Forest in the entrance hall and the frieze on the second floor balustrade depicting the birth of the Mänttä mill were painted by the artist Lennart Segerstråle. The main door of the building is guarded by the lynx sculptures by Jussi Mäntynen. A fountain with the sculpture Boy and Fish by Viktor Jansson stands in front of the building.

The former head office was opened in 2003 as the second museum of the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation. Through the power of narrative and drama, Gustaf Museum presents the history of the Serlachius family and the paper industry. Art is also always on display in the museum.

This summer at the museum, visitors can acquaint themselves with the life story of Mänttä’s first mill owner Gustaf Adolf Serlachius in the dramatised exhibition Paper Devil. Behind the Pulp Gate tells of the daily life and work of the pulp mill that operated in Mänttä from 1913 to 1991. An enchanting artist couple are introduced in the exhibition Olli and Bucklan – The Life and Art of the Ehrströms. Children will have fun at the hands-on exhibition Apotheckary’s Trade House.

Serlachius Museum Gustaf are open 1 June–31 August, every day 10 am–6 pm.

Tiedot / Descriptions

Serlachius-museo Gustaf / Serlachius Museum Gustaf

R. Erik Serlachiuksen katu 2, 35800 Mänttä

+358 3488 6800

Lue lisää / Read more!
Mikä on Selfie Pirkanmaa? / What is Selfie Pirkanmaa?
Lue tärkeä tiedote COVID-19 liittyen! | Read important notice about COVID-19!

#taidekaupunki #arttown #visitheartfinland #Serlachius

Mukana olevat

Projektia koordinoi Ahlman, osana Pure Pirkanmaa hanketta.

Kaikki oikeudet pidätetään. Copyright Ahlman 2020.

Yhteistyö, media ja yhteydenotot: [email protected]